Seirbhísí poist

Réamhrá

In Éirinn, cuireann An Post an tseirbhís náisiúnta poist ar fáil. Tá earnáil an phoist á rialú ag an gCoimisiún um Rialáil Cumarsáide (ComReg).

Mar an rialtóir náisiúnta, cinntíonn ComReg:

  • Go bhfuil praghsanna inacmhainne, go léiríonn siad i gceart an tseirbhís a chuireann An Post ar fáil, agus go bhfuil siad trédhearcach agus neamh-idirdhealaitheach.
  • Comhlíonann an tseirbhís poist caighdeáin cháilíochta socraithe
  • go gcuirtear leibhéal bunúsach seirbhíse ar fáil.

Tá oibleagáid ar an soláthraí seirbhíse uilíche seirbhísí áirithe a sholáthar. Cé go n-oibríonn soláthraithe seirbhíse poist eile in Éirinn, ní gá ach An Post seirbhísí sonracha a sholáthar.

Arduithe stampa in 2023

Ó 1 Feabhra 2023, mhéadaigh an stampa caighdeánach litreach náisiúnta ó €1.25 go €1.35.

Fanfaidh an stampa litreach caighdeánach idirnáisiúnta agus an Stampa Digiteach mar a chéile.

Faigh tuilleadh rátaí poist ar laithreán gréasáin An Post.

Seirbhísí pobail An Post

Soláthraíonn An Post raon beart chun tacú le pobail, lena n-áirítear:

Tá socruithe ag An Post do dhaoine nach féidir leo a n-íocaíochtaí leasa shóisialaigh a bhailiú ag oifig an phoist. Is féidir le custaiméirí duine, ar a dtugtar Gníomhaire Sealadach, a ainmniú chun a n-íocaíocht a bhailiú ar a son. Chun do 'ghníomhaire sealadach' a ainmniú, íoslódáil agus comhlánaigh foirm Ghníomhaire Sealadach (pdf). Tá an fhoirm ar fáil freisin ó oifig an phoist.

Is féidir leat a bheith cothrom le dáta le haon fhógraí custaiméara ar anpost.com nó ar chainéil meán sóisialta An Post.

Seirbhísí poist

Soláthraithe seirbhíse poist

Is féidir le duine ar bith gnó poist a bhunú chun aon chineál poist a láimhseáil. Más mian leat seirbhís poist a chur ar fáil ní mór duit ComReg a chur ar an eolas. Cuimsíonn seirbhís poist imréiteach, sórtáil, iompar agus dáileadh paicéid poist. Ní mheastar gur seirbhísí poist iad seirbhísí amhail malartú doiciméad, seirbhísí cúiréireachta agus seachadadh ábhar fógraíochta gan seoladh. Agus an fhoirm fógra á comhlánú agat, beidh ort cinneadh a dhéanamh an bhfuil do sheirbhís poist laistigh de raon feidhme na seirbhíse poist uilíche.

Nuair a fhaigheann tú admháil ón bhfógra ó ComReg, tá tú údaraithe an tseirbhís poist a bhfuil cur síos uirthi i d’fhógra a sholáthar, faoi réir na gcoinníollacha údaraithe. Iarrtar ort cód cleachtais a dhréachtú a chlúdaíonn gearáin agus sásamh ó chustaiméirí.

Soláthraíonn ComReg tuilleadh faisnéise faoi rialáil soláthraithe údaraithe.

Soláthraí seirbhíse uilíoch

Mar an soláthraí seirbhíse uilíche, caithfidh An Post seirbhís uilíoch a sholáthar do gach duine agus do gach eagraíocht in Éirinn. Is éard atá i gceist leis seo ná 1 bhailiú ar a laghad agus 1 sheachadadh, ar gach lá oibre (is é sin, ó Luan go hAoine) litreacha, paicéid agus beartán ar a bhfuil meáchan suas le 10kg. Caithfidh sé na seirbhísí seo a leanas a sholáthar:

  • Seirbhís aon phíosa a bhaineann le glanadh, sórtáil, iompar agus dáileadh litreacha, clúdaigh mhóra, paicéid agus beartán
  • Deimhnithe postála saor in aisce,
  • Seirbhís earraí cláraithe
  • Seirbhís earraí árachaithe
  • Seirbhísí poist saor in aisce d’úsáideoir na seirbhíse poist chun paicéid phoist a tharchur do dhaoine dalla nó do dhaoine a bhfuil radharc páirteach iontu
  • Seirbhís chun na nithe seo a leanas a imréiteach, a iompar agus a dháileadh:
    • Pacáistí poist curtha i dtaisce ar an mórchóir lena seachadadh amháin
    • Pacáistí poist curtha i dtaisce ar an mórchóir réamhshórtáilte de réir tíre cinn scríbe thar lear
    • Pacáistí poist curtha i dtaisce ar an mórchóir le seachadadh iarchurtha
  • Seirbhís chun postphaicéad a imréiteach, a iompar agus a dháileadh ó oibritheoir poist ainmnithe thar lear
  • Roinnt áiseanna speisialta lena n-áirítear:
    • Atreorú
    • Freagra Gnó
    • Saorphost

Tá sonraí iomlána na seirbhísí poist nach mór do An Post a sholáthar go náisiúnta agus go hidirnáisiúnta leagtha amach sna Rialacháin um Rialáil Cumarsáide (Seirbhís Poist Uilíoch) 2012 (IR 280 de 2012).

Seirbhísí eile An Post

Ar bharr ar sin, soláthraíonn An Post:

  • Seirbhísí poist nach dtagann faoin gceanglas seirbhíse uilíche
  • Seirbhísí nach seirbhísí poist iad, mar shampla Mearphost, Pas an Phoist, Seirbhísí Philatelic (ag déileáil le stampaí) agus Post Courier. Tá seirbhísí eile aige freisin, amhail seirbhísí airgeadais, táillí ceadúnais teilifíse a bhailiú agus eolairí gnó.

Tá faisnéis faoi sheirbhísí uile An Post, chomh maith leis na seirbhísí atá ar fáil trí líonra na n-oifigí poist áitiúla ar fáil ar láithreán gréasáin An Post.

Dáileachtaí ó thar lear

Má thagann beartán nó pacáiste ó lasmuigh den Aontas Eorpach (AE), ní mór duit an CBL agus aon dleachtanna atá ort a íoc sula seachadtar an dáileacht chugat. Má thagann an dáileacht ó thír AE eile, níl sé faoi réir CBL ná dleachtanna, mar go bhfuil siad seo san áireamh cheana féin i bpraghas na n-earraí laistigh den dáileacht.

Braitheann an bealach a bhailítear CBL agus dleachtanna custaim ar an gcuideachta a sheachadann an pacáiste agus athraíonn sé ó sholáthraí amháin go soláthraí. Beidh feidhm ag ceann amháin de 3 chás:

  • Íocann an soláthraí seachadta an táille chun an mhír a ghlanadh ó chustaim agus ansin gearrann sé táille ort go díreach
  • Insíonn an soláthraí seachadta duit an táille ábhartha agus iarrann sé íocaíocht sula seachadtar an pacáiste chugat
  • Ligeann an soláthraí seachadta duit déileáil go díreach leis na Coimisinéirí Ioncaim

Is faoin soláthraí seachadta atá an méid a ghearrtar as míreanna poist a imréiteach trí chustaim agus féadann sé athrú ó sholáthraí amháin go soláthraí. De ghnáth bíonn na táillí seo bunaithe ar chéatadán de luach na n-earraí atá luaite sa phacáiste. Ba cheart duit dul i dteagmháil leis an soláthraí seachadta le haghaidh liosta de na táillí.

Ón 1 Eanáir 2021, b’fhéidir go mbeidh ort dleacht chustaim agus CBL a íoc nuair a cheannaíonn tú ó ghnó sa RA (seachas Tuaisceart Éireann). Is féidir leat tuilleadh a léamh faoi cheannach ón RA tar éis an Bhreatimeachta.

Cóid phoist

I mí Iúil 2015, tugadh isteach córas náisiúnta postchód ar a dtugtar Eircode. Tá Éirchód uathúil tugtha do gach seoladh cónaithe agus gnó. Áiríonn seoltaí cónaithe gach seoladh ina seachadtar post.

Is cód uathúil 7 gcarachtar é Éirchód. Is féidir leat Éirchód a aimsiú nó a sheiceáil trí Aimsitheoir Éirchóid a úsáid.

Fadhbanna seachadta

Baineann na saincheisteanna poist agus seachadta is coitianta le míreanna caillte, moillithe nó damáistithe.

Post moille

Cinnteoidh seirbhís chaighdeánach poist An Post de ghnáth go seachadfar earraí 1 nó 2 lá tar éis postála. Is féidir le moilleanna a bheith mar thoradh ar:

  • Seoltaí neamhiomlána, doiléir nó mícheart
  • Míreanna a phostáil tar éis an lae bailithe deiridh
  • Fadhbanna le rochtain ar an maoin
  • Rannpháirtíocht go leor seirbhísí poist agus gníomhairí custaim le haghaidh post idirnáisiúnta
  • Láimhseáil míreanna toirmiscthe lena n-áirítear:
    • Lasáin nó lastóirí inadhainte
    • Aerasóil de chineál ar bith lena n-áirítear tuaslagáin salanda agus cosmaidí
    • Substaintí creimneach cosúil le cadhnraí
    • Leachtanna de chineál ar bith cosúil le glóthacha, uachtair agus cumhrán

Ba cheart post caighdeánach a sheachadadh laistigh de 5 lá oibre ón dáta a postáladh an t-earra, nó 15 lá don phost idirnáisiúnta. Mura bhfuil na míreanna faighte laistigh de na frámaí ama seo, ba cheart duit dul i dteagmháil leis An Post.

Is féidir leat tuilleadh faisnéise agus comhairle a fháil ó rannóg tacaíochta Ceisteanna Coitianta An Post.

Seachadtaí caillte

D’fhéadfadh cásanna a bheith ann ina ndearnadh iarracht ar sheachadadh ach gur cailleadh é toisc nach raibh aon duine sa bhaile agus:

  • Bhí an mhír rómhór le luí tríd an mbosca litreach nó sa bhosca seachadta
  • Bhí síniú ag teastáil, b'fhéidir gur tharla sé seo toisc gur seoladh an mhír mar phost cláraithe
  • Bhí íocaíocht ag teastáil, mar shampla, d’fhéadfadh go mbeadh íocaíocht CBL nó dleachtanna custaim de dhíth ar earraí a cheannaítear ó thrádálaithe lasmuigh den AE.

Nuair a tharlaíonn sé seo, fágfaidh An Post fógra ‘tá brón orainn gur chaill muid thú’ (ar a dtugtar Duillín I mBosca nó fógra DIB) ag tabhairt treoracha. Beidh na roghanna seo a leanas agat:

  • Bailigh an t-earra ag d’aonad seirbhíse seachadta áitiúil – tabhair leat an fógra ‘tá brón orainn gur chaill muid thú’ agus aitheantas mar phas nó ceadúnas tiomána
  • Ainmnigh duine éigin eile chun an t-ábhar a bhailiú ar do shon – ní mór duit an fógra ‘tá brón orainn gur chaill muid thú’ a shíniú agus ní mór don ainmnitheach é seo a thabhairt leo in éineacht lena ndoiciméid aitheantais.
  • Déan socrú chun é a sheachadadh arís chuig an seoladh céanna, nó chuig áit éigin eile. De ghnáth tógann an t-athsheachadadh 2 lá oibre. Tá seirbhís athsheachadta ar líne ag An Post.

Ní choinneoidh An Post ach míreanna nár bailíodh le haghaidh:

  • 5 lá oibre le haghaidh post caighdeánach
  • 3 lá oibre le haghaidh post cláraithe
  • 16 lá oibre má fhaightear ó thar lear é

Mura bhfuil an mhír bailithe laistigh de na frámaí ama seo, cuirfear ar ais chuig an té a sheol é (má tá seoladh soiléir tugtha ar an taobh amuigh).

Is féidir leat tuilleadh faisnéise agus comhairle a fháil ó rannóg tacaíochta Ceisteanna Coitianta An Post.

Conas is féidir liom gearán a dhéanamh?

Seirbhísí poist An Post

Is féidir leat gearán a dhéanamh le An Post tríd an bhfoirm teagmhála ar líne a chomhlánú. Mar mhalairt air sin, is féidir leat an fhoirm a chomhlánú ag d’oifig phoist nó seachadta áitiúil nó gearán a dhéanamh tríd an bpost nó ar an dteileafón.

De ghnáth admhóidh An Post an gearán laistigh de 3 lá oibre agus tabharfaidh sé uimhir thagartha uathúil duit. Déanfaidh sé iarracht an cheist a réiteach laistigh de:

  • 30 lá don phost laistigh d’Éirinn
  • 40 lá don phost chuig an Eoraip
  • 60 lá do phost chuig gach ceann scríbe eile

Is féidir leat tuilleadh faisnéise a fháil ó chairt custaiméirí An Post.

Mura réitíonn An Post do ghearán, féadfaidh tú é a chur ar aghaidh chuig Abhcóide Custaiméirí An Post le haghaidh measúnú neamhspleách. Is féidir leat é seo a dhéanamh trí Fhoirm Teagmhála Abhcóide do Chustaiméirí a chomhlánú ar líne nó trí sheoladh tríd an bpost. Ní mór duit do ghearán a tharchur laistigh de 30 lá féilire ó dháta an chinnidh dheiridh a fuarthas ó Sheirbhís do Chustaiméirí An Post. Ba cheart freagra deiridh a fháil ón Abhcóide Custaiméirí laistigh de 30 lá.

Mura bhfuil tú sásta le toradh imscrúdú An Post ba cheart duit dul i dteagmháil leis an gCoimisiún um Rialáil Cumarsáide (ComReg), a fhéadfaidh athbhreithniú a dhéanamh ar do chás agus a chur in iúl duit an féidir leis gníomhaíocht bhreise a dhéanamh ar do shon.

Tá tuilleadh faisnéise ag ComReg faoi ghearáin phoist.

Soláthraithe seirbhíse údaraithe eile

Má bhaineann do ghearán le seirbhís poist a sholáthraíonn soláthraí seirbhíse údaraithe seachas An Post, ba cheart duit dul i dteagmháil leis an soláthraí cuí, breac-chuntas a thabhairt ar an ngearán agus iarraidh go réiteofar é.

Tá clár de sholáthraithe seirbhíse údaraithe ar fáil ar láithreán gréasáin ComReg.

Mar a luadh thuas, d’fhéadfadh go mbeadh ComReg in ann cabhrú leat mura bhfuil tú sásta le toradh imscrúdú an tsoláthraí. Soláthraíonn Comreg tuilleadh faisnéise ar sheirbhísí poist agus conas gearán a dhéanamh.

Cúiteamh

Má bhaineann do ghearán le héileamh airgeadaíochta agus má bhaineann sé le ceann de na seirbhísí poist eile a sholáthraíonn soláthraí údaraithe seirbhíse nó An Post, féadfaidh tú caingean a dhéanamh freisin tríd an gCúirt Mhionéileamh.

Braitheann cibé an féidir leat cúiteamh a éileamh ar an táirge, ar an tseirbhís agus ar an soláthraí seirbhíse poist a úsáidtear. Ba cheart duit téarmaí agus coinníollacha an táirge nó na seirbhíse a sheiceáil ar dtús le féachaint an bhfuil tú i dteideal cúitimh.

Tuilleadh faisnéise faoi sheirbhísí poist

Léigh tuilleadh inár ndoiciméad ar loingseoireacht agus seachadtaí.

liosta CCanna Seirbhísí Poist ag ComReg.

Is féidir leat tuilleadh faisnéise agus comhairle a fháil ó rannóg tacaíochta Ceisteanna Coitianta AnPost.

An Coimisiún um Rialáil Cumarsáide

1 Lárcheantar na nDugaí
1 Sráid na nGildeanna
BÁC 1
D01 E4XO
Éire

Teil: (01) 804 9668
Facs: (01) 804 9680
Láithreán Gréasáin: http://www.comreg.ie/

An Roinn Sheirbhísí Custaiméara

Ard-Oifig an Phoist
SAORPHOIST
O'Connell Street
Dublin 1
Ireland

Teil: (01) 705 7600
Lóghlao: Callsave 1850 575 859
Facs: (01) 809 0900
Láithreán Gréasáin: http://www.anpost.ie
Dáta an Leasaithe Deireanaigh: 24 Eanáir 2024